Kenapa Allah mewajibkan puasa sebulan?
Khamis, September 03, 2009 | Author: Mohd Ikmal Izwan bin Rosli

Salam Mualllim…


"Muallim, kenape kita kena puasa sebulan jer?" tanya seorang murid penuh rasa ingin tahu. "Kenape tak buat dua bulan ker, enam bulan atau setahun terus?" tambah murid itu lagi, memberikan pandangan. Pernah juga sebelum ini ada seorang murid mengeluh tentang lamanya sebulan puasa, sambil mengharapkan agar tempoh itu dapat dikurangkan.


Begitulah ragam kanak-kanak tatkala melaksanakan ibadah puasa. Soalan yang diutarakan kadang-kadang diluar jangkaan kita sebagai seorang guru. Apakah jawapan yang paling sesuai untuk diberikan sesuai dengan aras mereka sebagai seorang murid dan kanak-kanak? Pening saya seketika.


"Dalam hidup kita, berapa tahun kita pergi sekolah?" saya bertanya kembali kepada murid itu. Jawapan yang baik bagi soalan yang baik adalah soalan yang baik!. "Kalau sekolah rendah 6 tahun, sekolah menengah pulak 6 tahun, kalau masuk universiti mungkin dalam 4 tahun. Kenapa Muallim tanya?" balas kembali. "Apa akan jadi kalau tiap tiap hari kita pergi sekolah sampai tua?" saya bertanya kembali. "Mana boleh! Kalau macamtuh bile saya nak kerja, nak beli rumah kereta macam ayah mak saya" jawab murid tersebut, marah-marah budak. "Ha macamtulah Allah suruh kita puasa" saya memulakan jawapan." Bukan setakat puasa aje, solat, zakat, haji dan lain lain ibadah semuanya ada tempoh masa tertentu" saya memberikan penerangan. " Tujuannya bile dah selesai ibadah tuh, Allah nak uji berkesan tak ibadah tuh dalam hidup kita. Macam sekolah tadi, kan hujung sekolah ada periksa, tujuannya nak tahu kita dapat tak ilmu sepanjang kita bersekolah" terang saya dengan panjang lebar. "Kalau kita sekolah sampai tua, macamana nak tahu kita pandai ke idak?"tanya saya kembali. "Ibadah kita nih macam sekolahlah, Allah nak latih kita supaya lepas habis beribadah, kita lebih bertaqwa dan beriman. Bila kita berjaya, Allah bagi ganjaran pahala, macam cikgu awak bagi A bile awak dapat jawab periksa. Begitulah jika sebaliknya. Kalau lepas puasa sebulan perangai tak berubah, bahkan makin jauh dengan Allah, Allah bagi dosa, macam awak tak dapat jawab periksa, cikgu tak bagi awak luluslah."panjang lebar saya bersyarah. "Oh camtuh, barulah faham, syukran Muallim".


Alhamdulillah, kesempatan membelek Tafsir Sya’rawi yang menghuraikan ayat pensyariatan puasa sebelum bulan Ramadhan untuk kuliah di surau banyak membantu saya memberikan jawapan kepada soalan murid itu tadi. Syeikh Sya’rawi dalam tafsirnya menekankan mengenai penghayatan kepada ibadah yang disyariakan. Solat yang boleh mencegah daripada perbuatan keji dan mungkar adalah menifetasi daripada penghayatan kepada ibadah solat. Maknanya jika solat hanya dilihat dalam aspek ’ritual’ sahaja, belum tentu kita boleh dijauhkan daripada ujian Syaitan.


Oleh itu pandanglah dengan mata hati, insyaAllah anda akan dapati bahawa hukum Allah itu tidak menyusahkan manusia. Anda tidak akan dapat mencari hikmah syariat melalui pandangan mata kasar, seperti mana Sisters In Islam memandang hukum sebatan terhadap Kartika (walaupun hukum itu hanya sedikit sahaja daripada hukum Islam sebenar) sebagai zalim dan menyeksakan! Adakah anda begitu?


|
This entry was posted on Khamis, September 03, 2009 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: