Apa lagi alasan untuk tidak menutup aurat?
Isnin, September 07, 2009 | Author: Mohd Ikmal Izwan bin Rosli




Salam Muallim...

Dalam entri kali ini saya ingin menarik perhatian tentang seorang gadis kulit hitam remaja Amerika yang bernama Bilqis Abdul Qaadir. Daripada namanya sahaja anda sudah mengetahui bahawa beliau adalah penganut agama Islam. Soalnya ada apa pada nama Bilqis ini?

Bilqis merupakan pelajar cemerlang yang kini menuntut di Universiti Memphis, dan kecemerlangannya bukan sahaja dalam bidang akademik tetapi beliau juga cemerlang dalam aktiviti sukan seperti bola jaring sejak dari bangku sekolah lagi. Apa yang menyebabkan beliau kelihatan hebat adalah kecemerlangan yang beliau kecapi dalam keadaan beliau cuba memelihara auratnya sebagai seorang muslimah.




Maka tidak hairanlah Presiden Amerika Barrack Obama turut memperkenalkan gadis ini kepada mereka yang hadir dalam majlis berbuka puasa anjurannya. Beliau menganggap pencapaian Balqis boleh memberikan inspirasi bukan hanya kepada gadis muslim yang lain malah seluruh rakyatnya.


Semoga kejayaan ini akan mengangkat martabat wanita muslimah dan menepis tohmahan golongan tertentu yang menganggap bahawa kewajipan menutup aurat bagi wanita Islam adalah suatu penghalang dan menyekat kemajuan.


Mungkin ada yang berpandangan sinis mengenai sejauh mana 'sempurna'nya remaja ini dalam menutup auratnya. Lebih-lebih lagi beliau dijemput oleh Presiden Amerika, mungkin ada udang di sebalik batu. Ya, saya akur kita tidak akan lari dari perdebatan mengenainya. Namun anda perlu juga melihat realiti masyarakat Islam di sana. Dalam situasi Islam ala Amerika, mungkin itulah yang terbaik yang boleh ditonjolkan kepada masyarakat muslim disana sebagai permulaan untuk mencapai yang lebih sempurna lagi. Lagipun Islam hanyalah golongan minoriti dalam komuniti Amerika, apatah lagi hendak menjadi Agama rasmi negara.


Bagaimana pula dengan negara kita Malaysia? Sudah 52 tahun agama Islam adalah agama rasmi negara, sudahkah semua anak-anak murid kita, remaja-remaja Islam menutup aurat dengan sempurna, ataupun lebih baik daripada Bilqis? Cuba anda pergi ke sekolah esok pagi, lihat dan tenung anak-anak murid Islam anda,samada mereka di kelas, di padang semasa Pendidikan jasmani, ataupun semasa balik ke sekolah. InsyaAllah anda akan ketemu dengan jawapannya.

Mesej saya hanya satu; tiada alasan lagi untuk anda tidak menutup aurat!

Untuk maklumat lebih lanjut, anda boleh melayari artikel dibawah dari Jamaat At-Taqwa mengenai gadis ini :

|
This entry was posted on Isnin, September 07, 2009 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

1 comments:

On 19 Disember 2009 pada 4:29 PTG , refah00 berkata...

Tutup aurat ka tutup kepala?