Program Motivasi bersama Nik Nur Madihah: Bagaimana ia bermula Siri 1
Selasa, Julai 21, 2009 | Author: Mohd Ikmal Izwan bin Rosli
Nik Nur Madihah semasa jamuan selepas program

Salam muallim...

Kisah bermula ketika saya menghadiri Mesyuarat Model Bahasa Arab Tahun 6 di Hotel Federal, Kuala Lumpur pada bulan lepas. Petang selepas check-in bilik, telefon bimbit saya berbunyi. "Salam Ustaz, kita ada projek baru, nak kena buat gerak kerja dari sekarang" jelas Abang Azmi, Pengerusi Kelab Komuniti Muda Sabak Bernam yang mana saya adalah antara tenaga penggeraknya. "Projek apetuh Abang Azmi?, ana kat luar kawasan Sabak nih, di KL" jawab ana tertanya-tanya. "Alhamdulillah kita dah dapat conformation, insyaAllah Nik Madihah pelajar cemerlang SPM 20A tuh akan datang Sabak!" terang Abang Azmi. "Alhamdulillah...akhirnya ye" balas saya. Memang dari dulu lagi kami merancang untuk mengadakan program motivasi kepada pelajar di sekitar Pekan Sabak Bernam. Cuma saya tidak menyangka bahawa tetamu program ini adalah pelajar cemerlang SPM 2008 yang mendapat 20A(19A1 1A2) dalam semua subjek. "So, enta bleh lead tak program nih?" tanya Abang Azmi. Lead? saya seakan sudah terbayang kerja-kerja yang perlu dilakukan selepas ini sebagai pengarah program. Mampukah aku?."Susah sikit la bang, ana minggu nih dah ada kat KL, minggu lagi satu pulak seminggu kat Kuala Terengganu. Mana dan nak buat semua" keluh saya."Takpe, enta balik Sabak nanti enta siapkan kertas kerja, mohon sumbangan kat PKM (Pusat Khidmat Masyarakat) DUN Sabak ngan Sungai Air Tawar. Lepas tuh buat surat kat Majlis Daerah, mohon buat kat Dewan Tun Razak. Kerja yang lain macam peralatan, banner kami settlekan. Macamane, bolehla yer?"Abang Azmi meyakinkan saya sekaligus mengarahkan saya. Saya hanya mengangguk lemah, ya Allah bolehkah aku menanggung amanah besar ini?

Perbualan kami terhenti setakat itu. Perasaan saya bermacam-macam. Gembira kerana idea yang asalnya hanya perbualan kosong sahaja antara kami menjadi kenyataan. Saya tahu bukan senang nak menjemput Saudari Nik Madihah datang memberikan ceramah motivasi dalam masa terdekat. Maklumlah beliau macam pisang goreng panas sekarang ini memenuhi undangan seluruh Malaysia. Namun tak sangka ajakan saya kepada Ustaz Fauzan, sahabat lama di Mesir yang bertanggungjawab menguruskan program motivasi Nik Madihah di salah sebuah warung makan suatu ketika dulu agar 'singgah kejap' bersama Nik Nur Madihah akhirnya menjadi realiti. Dalam masa yang sama juga saya merasa berat hati; mampukah saya memenuhi tanggungjawab ini dalam keadaan saya juga mempunyai tanggungjawab lain. Risau saya kerana perlu menyelesaikan banyak urusan program dalam tempoh yang sangat terbatas, ditambah lagi sebahagian besar masa saya akan berada di luar daerah sepanjang tempoh itu. Bolehkah?


|
This entry was posted on Selasa, Julai 21, 2009 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

1 comments:

On 21 Julai 2009 pada 6:33 PTG , Unknown berkata...

Alhamdulillah,semoga kita di murahkan rezeki dan di tetapkan iman.Amin..