Yang mana satu Masjid Al-Aqsa?
Khamis, Julai 16, 2009 | Author: Mohd Ikmal Izwan bin Rosli
Salam Muallim...

Sekarang ini adalah musim 'Isra' dan Mikraj'. Masjid, Surau mahupun sekolah berlumba-lumba untuk mengadakan majlis ceramah Isra' dan Mikraj di tempat mereka. Maka sibuklah jadual ustaz-ustaz kita memenuhi jemputan daripada mereka.

Saya pun tidak terkecuali daripada mengha
dapi situasi ini. Tetapi tahun ini saya terpaksa membataskan jemputan ceramah lantaran tugasan diluar kawasan yang datang secara tiba-tiba. Berat juga hati tatkala terpaksa membatalkan ceramah di saat-saat akhir, namun saya harap mereka memahami kondisi dan situasi yang saya alami.

Walaubagaimanapun tahun ini saya sudah memenuhi beberapa jemputan ceramah Isra' Mikraj samada di surau mahupun di sekolah. Selalunya saya menggunakan LCD player bersama program powerpoint dalam pembentangan saya. Dalam menghurai tajuk Isra' Mikraj, cara ini lebih berkesan kerana ade beberapa slide ataupun gambar yang amat menarik jika audien dapat melihatnya sendiri.

Lazimnya dalam setiap ceramah Isra' Mikraj saya akan paparkan dua gambar ini sebagai 'set induksi' saya.



Soalan cepu emas saya adalah 'Cuba teka yang mana satu Masjid Aqsa?'. Daripada pemerhatian kasar saya mendapati lebih daripada 70% audien meneka gambar masjid berkubah kuning adalah Masjid Al-Aqsa berbanding gambar yang berkubah hijau. Maka agak terkejutlah mereka bila saya katakan bahawa Masjid Aqsa yang sebenar adalah berkubah hijau. Kubah kuning itu adalah Dome of Rock ataupun Kubah As-Sakhra' yang terletak bersebelahan dengan masjid Aqsa seperti gambar di bawah:


Sedih juga kerana ada dikalangan ustaz dan ustazah pun bersama dengan audien 70% itu. Ketika lawatan ke Taman Tamadun Islam di Kuala Terengganu bersama guru-guru pendidikan Islam dan Bahasa Arab sempena mesyuarat Lembaga Peperiksaan, ada di kalangan mereka pun terpinga-pinga kerana masih lagi tidak mengenali gambar Masjid Al-Aqsa yang sebenar. Malang sekali Taman Tamadun Islam pula hanya memaparkan monumen Kubah As-Sakhra' sahaja tanpa Masjid Al-Aqsa!

Masjid Al-Aqsa merupakan masjid suci umat Islam yang juga menjadi kiblat pertama Umat Islam . Lipatan sejarah menceritkan bahawa Al-Quds sentiasa menjadi rebutan zaman berzaman;ia pernah ditaklum oleh Rom,Islam,Kristian dan Yahudi pada masakini.

Zionis telah menggembar-gemburkan di seluruh dunia samada di dalam akhbar, internet dan televisyen mengelirukan umat Islam tentang wajah sebenar masjid Al-Aqsa ini. Ini adalah 'perang saraf' mereka kepada umat islam supaya mereka tidak 'perasan' masjid Al-Aqsa yang sebenar.

Jika sekiranya anda menaip membuat carian masjid Al-Aqsa di yahoo image, google image atau mana-mana pencari image internet,anda akan dapati gambar bangunan berkubah kuning ini akan kelihatan dengan tajuk masjid Al-Aqsa!

Oleh itu, berhati-hatilah selepas ini, jangan lagi terkeliru dengan mana satu al-Aqsa,dan mana satu al-Sakhrah.


|
This entry was posted on Khamis, Julai 16, 2009 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

3 comments:

On 18 Julai 2009 pada 11:28 PTG , Mohamad Rasidi Bin Ahmad berkata...

ustaz,,. yang dikatakan batu terapung tempat tangga rasullullah bersandar itu ada pada masjid yang mana satu.?

 
On 19 Julai 2009 pada 4:20 PTG , Mohd Ikmal Izwan bin Rosli berkata...

di Kubah As'Sakhra'(kubah kuning)

 
On 24 Julai 2009 pada 4:13 PTG , Unknown berkata...

Ana pun sangkakan kubah kuning tu juga.